Marknadsföring

Konsumentverket riktar skarp kritik mot Lånbyte.se

”Vi förhandlar boräntan med flera banker”, hävdar bolåneförmedlaren Lånbyte.se i sin marknadsföring. SvD har dock kunnat berätta att det bara handlar om två banker. Nu riktar Konsumentverket skarp kritik mot Lånbyte.se och en rad andra låneförmedlare.

Konsumentverket riktar skarp kritik mot Lånbyte.se

”Vi förhandlar boräntan med flera banker”, hävdar bolåneförmedlaren Lånbyte.se i sin marknadsföring. SvD har dock kunnat berätta att det bara handlar om två banker. Nu riktar Konsumentverket skarp kritik mot Lånbyte.se och en rad andra låneförmedlare.

Polis om nazisternas marsch: ”I regel blir det böter”

Nazistiska NMR demonstrerade i Göteborg utan tillstånd. Nu utreder polisen lagbrott, som i värsta fall kan leda till böter. Enligt forskaren Christer Mattsson var det en ”utstuderad aktion”. – Det är marknadsföring. De bryr sig inte om polisen, säger han.

Polis om nazisternas marsch: ”I regel blir det böter”

Nazistiska NMR demonstrerade i Göteborg utan tillstånd. Nu utreder polisen lagbrott, som i värsta fall kan leda till böter. Enligt forskaren Christer Mattsson var det en ”utstuderad aktion”. – Det är marknadsföring. De bryr sig inte om polisen, säger han.

Få konkreta frågor i kyrkovalet – det förlorar partierna på

Det är med ord som öppenhet, gemenskap och trygghet som nomineringsgrupperna inom Luleå stift försöker att locka nya röster. Det är bara miljöpartister i Svenska kyrkan som lyfter fram konkreta sakfrågor i sin marknadsföring.

Få konkreta frågor i kyrkovalet – det förlorar partierna på

Det är med ord som öppenhet, gemenskap och trygghet som nomineringsgrupperna inom Luleå stift försöker att locka nya röster. Det är bara miljöpartister i Svenska kyrkan som lyfter fram konkreta sakfrågor i sin marknadsföring.

Redeye: Cherrys värdering mer attraktiv

Spelbolaget Cherrys rapport för det andra kvartalet kom in i linje med Redeyes förväntningar. Intäkterna blev 536 miljoner kronor och rörelseresultatet 60 Mkr. Den starka utvecklingen inom spelutveckling och prestationsbaserad marknadsföring imponerade mest på Redeye. Det framgår av en analys daterad den 13 september. 

Redeye: Cherrys värdering mer attraktiv

Spelbolaget Cherrys rapport för det andra kvartalet kom in i linje med Redeyes förväntningar. Intäkterna blev 536 miljoner kronor och rörelseresultatet 60 Mkr. Den starka utvecklingen inom spelutveckling och prestationsbaserad marknadsföring imponerade mest på Redeye. Det framgår av en analys daterad den 13 september. 

Kronérs hot mot SVT – kan lämna för rivalen

Lasse Kronér fortsätter sin kritik mot SVT.Förra året rasade han mot vad han ansåg vara dålig marknadsföring av succéprogrammet "Doobidoo" – och programledaren är inte nöjd i år heller. – Kanske ser du mig på fyran nästa år och då vet du vad jag tyckte om det, säger han till Aftonbladet. 

S säljer lotter på kredit till skuldsatta och driver tusentals till Kronofogden

Socialdemokraternas lotteri ger arbetarrörelsen mångmiljonvinster varje år. Pengarna betalar för valkampanjer och partiarbete. DN kan nu avslöja att partiet med offensiv marknadsföring säljer lotter på kredit till redan skuldsatta. Sedan 2014 har 8.000 personer drivits till Kronofogden för att de inte betalat sina lotter.

Vi ska vara stolta över vår flagga – räta upp stången på Sergels torg

På Stockholms mest centrala plats uppförs ett så kallat konstverk med en krökt stång och en till synes döende flagga. Vad gör det för marknadsföringen av vår huvudstad? Vad tänker inte minst besökare och nyanlända när de ser det? Någon information om eller förklaring av "konstverket" finns inte heller. Att döma av alla reaktioner är det inte bara jag som uppfattar installationen som ett sätt att göra narr av vår svenska flagga och därigenom också Sverige.Istället för att misskreditera ska vi vara stolta över vår flagga och de värden som associeras med den. Flaggan är en av få symboler som förenar och skapar sammanhållning i vårt land. Den förknippas med värden som trygghet, tillit och jämställdhet. Ska politiker lägga sig i konst frågar sig då många. Nej, det ska de inte. Men politiken har ett ansvar över det offentliga rummet. Vi kan inte säga ja till alla statyer, installationer och konstverk bara för att det kallas konst.En "konstinstallation" som bränner koranen på allmän plats skulle vara minst lika opassande, om än tillåten på annan plats. Vad enskilda museer och konsthallar ställer ut är deras ensak, men vad som får plats i det offentliga rummet, vad vi skyltar med offentligt, är faktiskt en fråga för politiken. Få som passerar Sergels torg kan begripa att flaggstången är ett konstverk. För många blir det snarare en signal om ett Sverige på dekis eller om ett Sverige som viker sig för de värden vi tror på. Risken är stor att den här typen av installationer spelar främlingsfientliga krafter i händerna genom att öka polariseringen i vårt land. Av reaktionerna att döma blir faktiskt många människor både ledsna och förvirrade.Svenska flaggan betyder något för de allra flesta, en symbol för ett land och för värderingar vi älskar och aktar. Bredvid flaggstången finns en liten skylt som berättar att om man vill veta mera om konstverket kan man kontakta Kulturhuset, sen är det slut på information. Vi är vana att se vår flagga högrest, blåsa ikapp med vinden tillsammans med andra flaggor på många ställen i vår stad. På Nationaldagen viftar många både svenskar och icke-svenskar med stolthet vår flagga. Då är det inte tal om krökta stänger och döende fanor. Jag vill att vi ska vara stolta alla dagar på året eftersom svenska flaggan är något att vara stolt över. Man kan fråga sig varför vanligt folk skall tvingas på den här sortens installationer på allmän plats av vänstern och kultureliten i just Sverige. Till och med i länder med större yttrandefrihet och mindre trånga åsiktskorridorer hade det varit otänkbart. Föreställ er något liknande på Champs Elysses i Paris, framför Vita huset i Washington eller Buckingham palace i London. Jag tycker att Stockholm stad ska flytta flaggan från Sergels torg. Alternativt räta upp stången och låta den stå kvar året om.Erik Slottner (KD)

Vi ska vara stolta över vår flagga – räta upp stången på Sergels torg

På Stockholms mest centrala plats uppförs ett så kallat konstverk med en krökt stång och en till synes döende flagga. Vad gör det för marknadsföringen av vår huvudstad? Vad tänker inte minst besökare och nyanlända när de ser det? Någon information om eller förklaring av "konstverket" finns inte heller. Att döma av alla reaktioner är det inte bara jag som uppfattar installationen som ett sätt att göra narr av vår svenska flagga och därigenom också Sverige.Istället för att misskreditera ska vi vara stolta över vår flagga och de värden som associeras med den. Flaggan är en av få symboler som förenar och skapar sammanhållning i vårt land. Den förknippas med värden som trygghet, tillit och jämställdhet. Ska politiker lägga sig i konst frågar sig då många. Nej, det ska de inte. Men politiken har ett ansvar över det offentliga rummet. Vi kan inte säga ja till alla statyer, installationer och konstverk bara för att det kallas konst.En "konstinstallation" som bränner koranen på allmän plats skulle vara minst lika opassande, om än tillåten på annan plats. Vad enskilda museer och konsthallar ställer ut är deras ensak, men vad som får plats i det offentliga rummet, vad vi skyltar med offentligt, är faktiskt en fråga för politiken. Få som passerar Sergels torg kan begripa att flaggstången är ett konstverk. För många blir det snarare en signal om ett Sverige på dekis eller om ett Sverige som viker sig för de värden vi tror på. Risken är stor att den här typen av installationer spelar främlingsfientliga krafter i händerna genom att öka polariseringen i vårt land. Av reaktionerna att döma blir faktiskt många människor både ledsna och förvirrade.Svenska flaggan betyder något för de allra flesta, en symbol för ett land och för värderingar vi älskar och aktar. Bredvid flaggstången finns en liten skylt som berättar att om man vill veta mera om konstverket kan man kontakta Kulturhuset, sen är det slut på information. Vi är vana att se vår flagga högrest, blåsa ikapp med vinden tillsammans med andra flaggor på många ställen i vår stad. På Nationaldagen viftar många både svenskar och icke-svenskar med stolthet vår flagga. Då är det inte tal om krökta stänger och döende fanor. Jag vill att vi ska vara stolta alla dagar på året eftersom svenska flaggan är något att vara stolt över. Man kan fråga sig varför vanligt folk skall tvingas på den här sortens installationer på allmän plats av vänstern och kultureliten i just Sverige. Till och med i länder med större yttrandefrihet och mindre trånga åsiktskorridorer hade det varit otänkbart. Föreställ er något liknande på Champs Elysses i Paris, framför Vita huset i Washington eller Buckingham palace i London. Jag tycker att Stockholm stad ska flytta flaggan från Sergels torg. Alternativt räta upp stången och låta den stå kvar året om.Erik Slottner (KD)

Tradedoubler vänder till vinst

Tradedoubler, som är verksamt inom prestationsbaserad digital marknadsföring, redovisar en nettoomsättning på 285 miljoner kronor under andra kvartalet (322).

Tradedoubler vänder till vinst

Tradedoubler, som är verksamt inom prestationsbaserad digital marknadsföring, redovisar en nettoomsättning på 285 miljoner kronor under andra kvartalet (322).

Minskad omsättning för Tradedoubler

Tradedoubler, som är verksamt inom prestationsbaserad digital marknadsföring, redovisar en nettoomsättning på 285 miljoner kronor under andra kvartalet (322).

Postnord – det här är ett hån mot era kunder

"Lär av experten: Så tar du kundrelationen till nästa nivå".Rubriken hade inte fått mig att lyfta på ögonbrynen, om det inte vore för att Postnord stod som avsändare. Faktumet att det damp ner som e-post i min telefon och inte i pappersform är nog så anmärkningsvärd. När de likt överförfriskade elefanter i en porslinsbutik river ner de sista värdefulla keramikvaserna med kundförtroende från hyllorna och samtidigt proklamerar att de minsann skall lära sina kunder hur man tar en kundrelation till nästa nivå, så undrar man i hur mycket otakt deras organisation marscherar? Nej, Postnord! Ni har inte vårt förtroende att lära oss bygga kundrelationer. Ni har själv gjort ett gediget arbete med att förstöra era egna relationer. Ni har långt kvar tills uttrycket "säkert som ett brev på posten" någonsin klingar bra igen. En bra kundrelation börjar med att leverera kundnöjdhet, i ert fall handlar det om att få fram paket och brev i oskadat/oöppnat skick, möjligen också till ett rimligt pris. Det är inte någon raketforskning vi pratar om utan vanlig logistik på massiv nivå. Men just nu framstår era råd om "kundnöjdhet" som rena hån. Det är som om jag skulle försöka lära ut atomfysik bara för att jag sett periodiska systemet lite flyktigt. Postnord skriver följande på sin egna hemsida: "Postnord ska dela ut minst 85 procent av alla 1:a- klassbrev senast dagen efter att det lagt på postlådan. 97 procent av breven ska vara framme inom tre dagar". Nu undrar jag såklart: hur gör de när de mäter detta? Utfallet var i alla fall 91 procent enligt deras egna siffror. Det betyder egentligen att var tionde brev blir jättesent eller helt uteblir. För ett mindre företag kan det lätt bli stora summor i förluster av brev och badwill från kunder om man har ett svinn på 10 procent. Postnords oförmåga att leverera är ett reellt hot mot svensk e-handel. Jag måste umgås i väldig konstiga kretsar eller bo på ett udda ställe, men det är sällan jag får ett brev dagen efter och i oskadat skick. Att brev dyker upp en och två veckor efteråt är mer regel än undantag. Det enda som kommer på utsatt tid är reklamen... Och den har jag avsagt mig! Det är förstås väldigt ironiskt att Postnord väljer att skicka ut sin reklam med e-post och inte med sin egna snigelpost. Är det så att de är rädda för att budskapet inte skall komma fram, utan de tar hellre risken att framstå som ett bolag som inte litar på sin egna produkt och skickar erbjudanden med e-post? För det kan inte ha att göra med att de inte ens delat ut på alla vardagar för vissa invånare nu i sommar, eller att brev kommer fram öppnade och färdiguppätna av Fido? Jag vill slippa stå nere på Hemköp och se en mormor ta emot ett fullkomligt massakrerat paket från sina barnbarn medans kassörskan lamt försöker hjälpa henne tejpa ihop paketet. Skulle ni kunna lova mig att detta var sista gången det skedde i helgen? Missförstå mig inte, en gång i tiden tyckte jag att Posten gjorde ett imponerande och bra jobb, men det var en annan tid. Nu är det kanske dags för Postnord att sätta sig på yoga-mattan och blicka inåt i sitt egna vanstyrda bolag och försöka finna sin inre frid. Ni bör istället leva efter en annan rubrik från ett av era egna utskick: "Släng inte bort din marknadsföring på en dålig leverans".Fredrik Elmqvist 

Postnord – det här är ett hån mot era kunder

"Lär av experten: Så tar du kundrelationen till nästa nivå".Rubriken hade inte fått mig att lyfta på ögonbrynen, om det inte vore för att Postnord stod som avsändare. Faktumet att det damp ner som e-post i min telefon och inte i pappersform är nog så anmärkningsvärd. När de likt överförfriskade elefanter i en porslinsbutik river ner de sista värdefulla keramikvaserna med kundförtroende från hyllorna och samtidigt proklamerar att de minsann skall lära sina kunder hur man tar en kundrelation till nästa nivå, så undrar man i hur mycket otakt deras organisation marscherar? Nej, Postnord! Ni har inte vårt förtroende att lära oss bygga kundrelationer. Ni har själv gjort ett gediget arbete med att förstöra era egna relationer. Ni har långt kvar tills uttrycket "säkert som ett brev på posten" någonsin klingar bra igen. En bra kundrelation börjar med att leverera kundnöjdhet, i ert fall handlar det om att få fram paket och brev i oskadat/oöppnat skick, möjligen också till ett rimligt pris. Det är inte någon raketforskning vi pratar om utan vanlig logistik på massiv nivå. Men just nu framstår era råd om "kundnöjdhet" som rena hån. Det är som om jag skulle försöka lära ut atomfysik bara för att jag sett periodiska systemet lite flyktigt. Postnord skriver följande på sin egna hemsida: "Postnord ska dela ut minst 85 procent av alla 1:a- klassbrev senast dagen efter att det lagt på postlådan. 97 procent av breven ska vara framme inom tre dagar". Nu undrar jag såklart: hur gör de när de mäter detta? Utfallet var i alla fall 91 procent enligt deras egna siffror. Det betyder egentligen att var tionde brev blir jättesent eller helt uteblir. För ett mindre företag kan det lätt bli stora summor i förluster av brev och badwill från kunder om man har ett svinn på 10 procent. Postnords oförmåga att leverera är ett reellt hot mot svensk e-handel. Jag måste umgås i väldig konstiga kretsar eller bo på ett udda ställe, men det är sällan jag får ett brev dagen efter och i oskadat skick. Att brev dyker upp en och två veckor efteråt är mer regel än undantag. Det enda som kommer på utsatt tid är reklamen... Och den har jag avsagt mig! Det är förstås väldigt ironiskt att Postnord väljer att skicka ut sin reklam med e-post och inte med sin egna snigelpost. Är det så att de är rädda för att budskapet inte skall komma fram, utan de tar hellre risken att framstå som ett bolag som inte litar på sin egna produkt och skickar erbjudanden med e-post? För det kan inte ha att göra med att de inte ens delat ut på alla vardagar för vissa invånare nu i sommar, eller att brev kommer fram öppnade och färdiguppätna av Fido? Jag vill slippa stå nere på Hemköp och se en mormor ta emot ett fullkomligt massakrerat paket från sina barnbarn medans kassörskan lamt försöker hjälpa henne tejpa ihop paketet. Skulle ni kunna lova mig att detta var sista gången det skedde i helgen? Missförstå mig inte, en gång i tiden tyckte jag att Posten gjorde ett imponerande och bra jobb, men det var en annan tid. Nu är det kanske dags för Postnord att sätta sig på yoga-mattan och blicka inåt i sitt egna vanstyrda bolag och försöka finna sin inre frid. Ni bör istället leva efter en annan rubrik från ett av era egna utskick: "Släng inte bort din marknadsföring på en dålig leverans".Fredrik Elmqvist 

Sex timmar räcker för Oss

När reklambyrån kortade arbetsdagen till sex timmar fick den uppmärksamhet i internationella medier. Men det var inte ett marknadsföringsknep. I stället har byrån röjt undan ett konkurshot – och medarbetarna har fått behålla sina tidigare löner.  

Sex timmar räcker för Oss

När reklambyrån kortade arbetsdagen till sex timmar fick den uppmärksamhet i internationella medier. Men det var inte ett marknadsföringsknep. I stället har byrån röjt undan ett konkurshot – och medarbetarna har fått behålla sina tidigare löner.  

Catena Media flyttar till Stockholmsbörsen

Catena Media, verksamt inom prestationsbaserad marknadsföring av nätkasino, har nu fått godkännande för flytt till Stockholmsbörsen.   Det framgår av ett pressmeddelande.

Catena Media flyttar till Stockholmsbörsen

Catena Media, verksamt inom prestationsbaserad marknadsföring av nätkasino, har nu fått godkännande för flytt till Stockholmsbörsen.   Det framgår av ett pressmeddelande.

My Taste köper Kampanjjakt

First North-listade matsajten My Taste har tecknat avtal om att förvärva Kampanjjakt i Sverige, ett bolag med bas i Stockholm som äger och driver ett nätverk inom prestationsbaserad marknadsföring av e-handelsbutiker.

My Taste köper Kampanjjakt

First North-listade matsajten My Taste har tecknat avtal om att förvärva Kampanjjakt i Sverige, ett bolag med bas i Stockholm som äger och driver ett nätverk inom prestationsbaserad marknadsföring av e-handelsbutiker.

Fortsatt förlust för Oniva Online Group

Webbhotell- och internetmarknadsföringsbolaget Oniva Online Group redovisar ett resultat efter skatt på -7,5 miljoner kronor för det andra kvartalet 2017 (-21,8). Resultatet per aktie uppgick till -0:38 kronor (-0:01).

Fortsatt förlust för Oniva Online Group

Webbhotell- och internetmarknadsföringsbolaget Oniva Online Group redovisar ett resultat efter skatt på -7,5 miljoner kronor för det andra kvartalet 2017 (-21,8). Resultatet per aktie uppgick till -0:38 kronor (-0:01).

Onivas omsättning sjunker

Webbhotell- och internetmarknadsföringsbolaget rapporterar en fortsatt förlust för andra kvartalet. Samtidigt sjunker omsättningen.

Martin Blomgren: Resejättarnas aktier flyger högt

De amerikanska resejättarna Priceline och Expedia har skördat stora frukter på börsen. Men skyhöga marknadsföringskostnader, Airbnb och Google är faror som lurar i vassen för den som vill investera i en stark tillväxtbransch.  

Martin Blomgren: Resejättarnas aktier flyger högt

De amerikanska resejättarna Priceline och Expedia har skördat stora frukter på börsen. Men skyhöga marknadsföringskostnader, Airbnb och Google är faror som lurar i vassen för den som vill investera i en stark tillväxtbransch.  

Facebook bluffar annonsörerna

Facebook hävdar i sin marknadsföring till annonsörerna att de potentiellt kan nå 1,5 miljoner svenskar i åldrarna 15–24 år. Problemet är att det bara, enligt Statistiska centralbyrån, finns knappt 1,17 miljoner människor i den åldersgruppen i Sverige, skriver nyhetssajten Breakit.

Facebook bluffar annonsörerna

Facebook hävdar i sin marknadsföring till annonsörerna att de potentiellt kan nå 1,5 miljoner svenskar i åldrarna 15–24 år. Problemet är att det bara, enligt Statistiska centralbyrån, finns knappt 1,17 miljoner människor i den åldersgruppen i Sverige, skriver nyhetssajten Breakit.

Facebook lurar annonsörer

Facebook hävdar i sin marknadsföring till annonsörerna att de potentiellt kan nå 1,5 miljoner svenskar i åldrarna 15–24 år. Problemet är att det bara, enligt Statistiska centralbyrån, finns knappt 1,17 miljoner människor i den åldersgruppen i Sverige, skriver nyhetssajten Breakit.

Facebook lurar annonsörer

Facebook hävdar i sin marknadsföring till annonsörerna att de potentiellt kan nå 1,5 miljoner svenskar i åldrarna 15–24 år. Problemet är att det bara, enligt Statistiska centralbyrån, finns knappt 1,17 miljoner människor i den åldersgruppen i Sverige, skriver nyhetssajten Breakit.

Hon blir ny marknadschef på KappAhl

Klädkedjan KappAhl har en ny marknadschef i form av Glenda Marevind. Från mitten av augusti leder hon arbetat med att utveckla KappAhls varumärke och marknadsföring i rollen som Brand & Marketing Manager, enligt ett pressmeddelande.

Hon blir ny marknadschef på KappAhl

Klädkedjan KappAhl har en ny marknadschef i form av Glenda Marevind. Från mitten av augusti leder hon arbetat med att utveckla KappAhls varumärke och marknadsföring i rollen som Brand & Marketing Manager, enligt ett pressmeddelande.

Jag fick en stroke av jobbstressen – låt det inte hända dig

"Sökes: Ung, hungrig, mångsidig expert inom din bransch. Gärna med ett stort och viktigt kontaktnät. Du ska inte ha barn och familj. Du ska finnas tillgänglig 24/7. Att ställa upp sena kvällar och helger är något du ska se fram emot. Att du ens får jobba här ska du se som en bonus; det är många som vill ta din plats. Du får helst inte ha ett liv utanför jobbet. Du ska alltid vara ansiktet utåt, även när du är på privat middag. Ta det lugnt? Det kan du göra när du är död". Nej, detta är inget skämt. Året var 2005 och jag jobbade då på radio. Min chef målade upp riktlinjerna för hur en perfekt anställd skulle vara. Nu visste vi alla att fast anställning endast existerade på papper, då projektanställningar krävde mindre av LAS, Journalistförbundet och regler. Vi skulle vara tacksamma att få jobba med minimalistiska slavlöner. Någon annan var alltid redo att ta över. Nu, 2017, läser jag om nästan samma orimliga arbetskrav. Den här gången utmejslade av reklambyrån McCann.De söker en ny vd. Marie Schnell Carlén slutar efter fyra år. Enligt vad nordenchefen Richard Bonner-Davis berättar i en tidningsintervju är det för att hon "har man och barn och ibland behöver andningspaus från arbetet". Han berättar att hon jobbat 24 timmar om dygnet, stenhårt, i fyra år. Nu behöver hon andas. Vem hade inte behövt det. Kanske också att sova? I nästa andemening berättar nordenchefen att de således söker en ny vd att axla utmaningen. En person som ska vara som den gamla vd:n; beredd att jobba 24 timmar om dygnet, ha samma bukett av erfarenhet, men gärna någon som är yngre och som också är drivet utsvulten. En "mångsidig expert inom reklam och marknadsföring. Och någon som är ung och tillräckligt hungrig för att ta företaget framåt", menar Richard Bonner-Davies i intervjun. Va? Skämtar de? Backa bandet lite. Senaste jag tittade i kalendern är det alltså 2017. Har företagen inte kommit längre? Att utbrändhet är en av de största anledningarna till sjukskrivningar och ohälsa i Sverige kan inte förbigått någon arbetsgivare vid det här laget. Eller håller McCann och andra företag för öron och ögon parallellt? Medierapportering om stressrelaterad ohälsa har pågått kontinuerligt de senaste tio åren. Forskning som visar att: Du under hård press/stress INTE kan göra mer än en uppgift bra åt gången. Sömn är livsviktigt för att du ska kunna ta bra och sunda beslut. Stress minskar din kreativa förmåga. Stress minskar din ledarskapsförmåga. Stress minskar problemlösningsförmågan. Stress minskar din förmåga att hantera mer stress. Stress ökar chansen att göra impulsiva saker. Stress smittar av sig. Är du stressad blir andra stressade omkring dig. Stress gör dig irriterad och otrevlig. Stress skapar annan ohälsa i kroppen och du blir sjuk. Ha många bollar i luften under stress = dåligt arbete överlag. Vem vill ha en stressad/pressad vd? Vem vill anlita ett stressat företag? Vem vill jobba med pressade arbetskamrater? I min värld har reklambyråer ofta varit de som gått i bräschen för nya trender. Anammat teknologiska lösningar tidigare än gemene hen, arrangerat kreativa mötesplatser i saccosäckar och bjudit på gemenskapsfrukost i skogsmiljö, för att ta några exempel. Därför känns McCann oerhört mossigt. Inte bara det sexistiska påstående under tidningsintervjun. Skulle man säga så om en manlig vd som avgår? Att han behöver vara hemma med fru, barn och andas? Har googlat runt och inte hittat ett endaste uttalande som ens liknar det. Här är det istället citat om att "han nu går vidare till fler utmanande arbetsuppgifter på xxx", med mera. McCanns människosyn om sina anställda är mer än mossigt. Det är übermossigt. Tyvärr är inte den här människosynen ovanlig. Många företag och organisationer lever kvar i någon kvarglömd piskan-etik. Där företaget motiverar med piskan, och moroten är att slippa den. På dessa arbetsplatser är du totalitärt underordnad. Alltid vara en arbetsför anställd, gärna sittandes i öppna landskap och där chefen kan se din dator så att du inte privatsurfar. Det är underförstådd arbetsetik att du gärna jobbar över vissa kvällar och att deadline bokstavligen är döden om du inte håller den. Jag själv gick in i väggen för fem år sedan efter mångårig stress. Först hjärtflimmer, följt av en stroke. Uttrycket att ta det lugnt när jag är död införlivades nästan. Jag hade tur. Partiell förlamning som sedan släppte efter några månader. Vägen tillbaka har varit tuff. Den krävde en total livsstilsändring som jag kämpar med fortfarande. Inplanerad återhämtning, medveten närvaro, andningsövningar, meditation och yoga blev min räddning. Ja, tillsammans med en jäkla massa humor och en omhändertagande man, dotter och hund, och en dåvarande mycket förstående arbetsgivare. De har fått stå ut med att jag ibland byter plats på ord, säger fel meningar, att min grammatik inte är som den brukade, att jag blir trött fortare. Att kroppen till slut inte orkade med jäkten i Stockholm, utan att vi nu flyttat ut till en gård i Roslagens lugna natur. Hade jag då vetat det jag idag vet, hade jag aldrig behövt gå in i väggen. Att du endast behöver så lite som 10 minuter om dagen med avslappning/andningsövningar för att minska stresshormoner. Då ökar också din kreativitet och problemlösningsförmåga. Du gör ett bättre och noggrannare jobb. När jag blev starkare bestämde jag mig för att använda min livsomställning till något positivt. Nu är jag ute och föreläser, coachar inom stresshantering samt hjälper företag och privatpersoner att stressa av. Kan jag nå ut till en person, som i sin tur får positiva verktyg till livsförändring med mindre stress, är jag tacksam. Då är omvägen med helvetets-stroken värt varenda sekund. Till dig som nu kanske är tillbaka efter semestern, börjar skolan eller nytt jobb. Snälla. Boka in återhämtning. Minst 10 minuter varje dag. Du kan ta fem minuter på morgonen och fem minuter på kvällen. Vad återhämtning är för dig vet du bara själv. Vissa föredrar att sova, andra att lyssna på sin favoritlåt, gejma spel, se en serie eller gå en långpromenad. Tänk inte att "det där gör jag imorgon", utan ta en liten välbehövlig time-out bara för dig själv. Du är värd just nu. För du är fantastisk. Så till dig som är arbetsgivare: du vet att forskning visar att de arbetsplatser som investerar i sina arbetstagare är de arbetsplatser som har bäst resultat. Det är här alla vill jobba. Det är här det är minst sjukfrånvaro. Här vill alla göra ett bra jobb. En utvilad hjärna är en fantastisk medarbetare. Det borde 2017 vara en medmänsklig rättighet att ha balans mellan arbete, fritid och sömn, och få ha tid för återhämtning, även på arbets- och skoltid. Erbjud exempelvis ett rum med säng där man kan vila huvud och kropp när det blir för mycket. Låt arbetstagare/elever ha hörlurar med musik så att de kan stänga av omvärlden ibland. Aldrig behöva äta lunch vid datorn. Uppmuntra till korta andningspauser var eller i alla fall varannan timme. För vi måste börja PRIORITERA en balans mellan arbete, fritid och sömn. Annars är vi tickande bomber av bakåtsträvande McCanns. Tickande bomber av unga och hungriga, gärna utan familj. Tickande bomber av "ta-det-lugnt-det-gör-jag-när-jag-är-död". Tickande bomber som är klara att explodera när som helst. Jag lovar, ingen vill ha dessa omkring sig!Tanja Dyredand

Jag fick en stroke av jobbstressen – låt det inte hända dig

"Sökes: Ung, hungrig, mångsidig expert inom din bransch. Gärna med ett stort och viktigt kontaktnät. Du ska inte ha barn och familj. Du ska finnas tillgänglig 24/7. Att ställa upp sena kvällar och helger är något du ska se fram emot. Att du ens får jobba här ska du se som en bonus; det är många som vill ta din plats. Du får helst inte ha ett liv utanför jobbet. Du ska alltid vara ansiktet utåt, även när du är på privat middag. Ta det lugnt? Det kan du göra när du är död". Nej, detta är inget skämt. Året var 2005 och jag jobbade då på radio. Min chef målade upp riktlinjerna för hur en perfekt anställd skulle vara. Nu visste vi alla att fast anställning endast existerade på papper, då projektanställningar krävde mindre av LAS, Journalistförbundet och regler. Vi skulle vara tacksamma att få jobba med minimalistiska slavlöner. Någon annan var alltid redo att ta över. Nu, 2017, läser jag om nästan samma orimliga arbetskrav. Den här gången utmejslade av reklambyrån McCann.De söker en ny vd. Marie Schnell Carlén slutar efter fyra år. Enligt vad nordenchefen Richard Bonner-Davis berättar i en tidningsintervju är det för att hon "har man och barn och ibland behöver andningspaus från arbetet". Han berättar att hon jobbat 24 timmar om dygnet, stenhårt, i fyra år. Nu behöver hon andas. Vem hade inte behövt det. Kanske också att sova? I nästa andemening berättar nordenchefen att de således söker en ny vd att axla utmaningen. En person som ska vara som den gamla vd:n; beredd att jobba 24 timmar om dygnet, ha samma bukett av erfarenhet, men gärna någon som är yngre och som också är drivet utsvulten. En "mångsidig expert inom reklam och marknadsföring. Och någon som är ung och tillräckligt hungrig för att ta företaget framåt", menar Richard Bonner-Davies i intervjun. Va? Skämtar de? Backa bandet lite. Senaste jag tittade i kalendern är det alltså 2017. Har företagen inte kommit längre? Att utbrändhet är en av de största anledningarna till sjukskrivningar och ohälsa i Sverige kan inte förbigått någon arbetsgivare vid det här laget. Eller håller McCann och andra företag för öron och ögon parallellt? Medierapportering om stressrelaterad ohälsa har pågått kontinuerligt de senaste tio åren. Forskning som visar att: Du under hård press/stress INTE kan göra mer än en uppgift bra åt gången. Sömn är livsviktigt för att du ska kunna ta bra och sunda beslut. Stress minskar din kreativa förmåga. Stress minskar din ledarskapsförmåga. Stress minskar problemlösningsförmågan. Stress minskar din förmåga att hantera mer stress. Stress ökar chansen att göra impulsiva saker. Stress smittar av sig. Är du stressad blir andra stressade omkring dig. Stress gör dig irriterad och otrevlig. Stress skapar annan ohälsa i kroppen och du blir sjuk. Ha många bollar i luften under stress = dåligt arbete överlag. Vem vill ha en stressad/pressad vd? Vem vill anlita ett stressat företag? Vem vill jobba med pressade arbetskamrater? I min värld har reklambyråer ofta varit de som gått i bräschen för nya trender. Anammat teknologiska lösningar tidigare än gemene hen, arrangerat kreativa mötesplatser i saccosäckar och bjudit på gemenskapsfrukost i skogsmiljö, för att ta några exempel. Därför känns McCann oerhört mossigt. Inte bara det sexistiska påstående under tidningsintervjun. Skulle man säga så om en manlig vd som avgår? Att han behöver vara hemma med fru, barn och andas? Har googlat runt och inte hittat ett endaste uttalande som ens liknar det. Här är det istället citat om att "han nu går vidare till fler utmanande arbetsuppgifter på xxx", med mera. McCanns människosyn om sina anställda är mer än mossigt. Det är übermossigt. Tyvärr är inte den här människosynen ovanlig. Många företag och organisationer lever kvar i någon kvarglömd piskan-etik. Där företaget motiverar med piskan, och moroten är att slippa den. På dessa arbetsplatser är du totalitärt underordnad. Alltid vara en arbetsför anställd, gärna sittandes i öppna landskap och där chefen kan se din dator så att du inte privatsurfar. Det är underförstådd arbetsetik att du gärna jobbar över vissa kvällar och att deadline bokstavligen är döden om du inte håller den. Jag själv gick in i väggen för fem år sedan efter mångårig stress. Först hjärtflimmer, följt av en stroke. Uttrycket att ta det lugnt när jag är död införlivades nästan. Jag hade tur. Partiell förlamning som sedan släppte efter några månader. Vägen tillbaka har varit tuff. Den krävde en total livsstilsändring som jag kämpar med fortfarande. Inplanerad återhämtning, medveten närvaro, andningsövningar, meditation och yoga blev min räddning. Ja, tillsammans med en jäkla massa humor och en omhändertagande man, dotter och hund, och en dåvarande mycket förstående arbetsgivare. De har fått stå ut med att jag ibland byter plats på ord, säger fel meningar, att min grammatik inte är som den brukade, att jag blir trött fortare. Att kroppen till slut inte orkade med jäkten i Stockholm, utan att vi nu flyttat ut till en gård i Roslagens lugna natur. Hade jag då vetat det jag idag vet, hade jag aldrig behövt gå in i väggen. Att du endast behöver så lite som 10 minuter om dagen med avslappning/andningsövningar för att minska stresshormoner. Då ökar också din kreativitet och problemlösningsförmåga. Du gör ett bättre och noggrannare jobb. När jag blev starkare bestämde jag mig för att använda min livsomställning till något positivt. Nu är jag ute och föreläser, coachar inom stresshantering samt hjälper företag och privatpersoner att stressa av. Kan jag nå ut till en person, som i sin tur får positiva verktyg till livsförändring med mindre stress, är jag tacksam. Då är omvägen med helvetets-stroken värt varenda sekund. Till dig som nu kanske är tillbaka efter semestern, börjar skolan eller nytt jobb. Snälla. Boka in återhämtning. Minst 10 minuter varje dag. Du kan ta fem minuter på morgonen och fem minuter på kvällen. Vad återhämtning är för dig vet du bara själv. Vissa föredrar att sova, andra att lyssna på sin favoritlåt, gejma spel, se en serie eller gå en långpromenad. Tänk inte att "det där gör jag imorgon", utan ta en liten välbehövlig time-out bara för dig själv. Du är värd just nu. För du är fantastisk. Så till dig som är arbetsgivare: du vet att forskning visar att de arbetsplatser som investerar i sina arbetstagare är de arbetsplatser som har bäst resultat. Det är här alla vill jobba. Det är här det är minst sjukfrånvaro. Här vill alla göra ett bra jobb. En utvilad hjärna är en fantastisk medarbetare. Det borde 2017 vara en medmänsklig rättighet att ha balans mellan arbete, fritid och sömn, och få ha tid för återhämtning, även på arbets- och skoltid. Erbjud exempelvis ett rum med säng där man kan vila huvud och kropp när det blir för mycket. Låt arbetstagare/elever ha hörlurar med musik så att de kan stänga av omvärlden ibland. Aldrig behöva äta lunch vid datorn. Uppmuntra till korta andningspauser var eller i alla fall varannan timme. För vi måste börja PRIORITERA en balans mellan arbete, fritid och sömn. Annars är vi tickande bomber av bakåtsträvande McCanns. Tickande bomber av unga och hungriga, gärna utan familj. Tickande bomber av "ta-det-lugnt-det-gör-jag-när-jag-är-död". Tickande bomber som är klara att explodera när som helst. Jag lovar, ingen vill ha dessa omkring sig!Tanja Dyredand

Opioidtillverkare i USA betalar ersättning

Läkemedelsbolaget Insys har gått med på att betala motsvarande 36 miljoner kronor i ersättning för att undvika stämning. Bolaget har anklagats för vilseledande marknadsföring.

Philip Morris riskerar böter

Tobaksjätten Philip Morris har hamnat i trubbel i Indien efter att hälsoministeriet skickat ett brev med anklagelser om otillåten marknadsföringspraxis, skriver Reuters.

Philip Morris riskerar böter

Tobaksjätten Philip Morris har hamnat i trubbel i Indien efter att hälsoministeriet skickat ett brev med anklagelser om otillåten marknadsföringspraxis, skriver Reuters.

Catena Media förbättrar resultatet

Catena Media, verksamt inom prestationsbaserad marknadsföring av nätkasino, redovisar ett resultat efter skatt på 5,3 miljoner euro för det andra kvartalet 2017 (4,6).

Catena Media förbättrar resultatet

Catena Media, verksamt inom prestationsbaserad marknadsföring av nätkasino, redovisar ett resultat efter skatt på 5,3 miljoner euro för det andra kvartalet 2017 (4,6).

Ökade intäkter för Catena Media

Catena Media, verksamt inom prestationsbaserad marknadsföring av nätkasino, redovisar ett resultat efter skatt på 5,3 miljoner euro för det andra kvartalet 2017 (4,6).

Expert: Hipstertrend styr utbudet

Småskalighet och exklusivitet är det som driver på utvecklingen med fler produkter och fler alkoholtillverkare i landet, enligt Christina Öberg, professor i marknadsföring. – Det finns en form av snobbism-trend, framför allt inom öl, säger hon.

Expert: Hipstertrend styr utbudet

Småskalighet och exklusivitet är det som driver på utvecklingen med fler produkter och fler alkoholtillverkare i landet, enligt Christina Öberg, professor i marknadsföring. – Det finns en form av snobbism-trend, framför allt inom öl, säger hon.

Kraftig tillväxt väntas i Leo Vegas

Kasino- och bettingbolaget Leo Vegas väntas ha fortsatt öka marknadsföringskostnaderna i förhållande till intäkter sekventiellt under årets andra kvartal.

Varning för farliga däck

Däckbytarsäsongen finns runt hörnet och marknadsföringen av nya däck inför vintern har startat.Nu varnar Sveriges Fordonsverkstäders förening, SFVF, för att köpa en viss typ av däck.– Det finns inga däck som har egenskaper att klara av -35 grader till +35 grader, säger SFVF:s vd Bo Ericsson.

Experten: Här är farliga däcken

Däckbytarsäsongen finns runt hörnet och marknadsföringen av nya däck inför vintern har startat.Nu varnar Sveriges Fordonsverkstäders förening, SFVF, för att köpa en viss typ av däck.– Det finns inga däck som har egenskaper att klara av -35 grader till +35 grader, säger SFVF:s vd Bo Ericsson.

Robotrådgivaren tänker leda marknaden

Robotrådgivaren Wealthfront planerar inte att ta in några pengar i dagsläget utan fortsätter att växa organiskt utan att lägga pengar på marknadsföring. I den långsiktiga strategin ingår däremot en börsnotering uppgav bolagets kommunikationschef Kate Wauck i en intervju med Benzinga den här veckan.

Robotrådgivaren tänker leda marknaden

Robotrådgivaren Wealthfront planerar inte att ta in några pengar i dagsläget utan fortsätter att växa organiskt utan att lägga pengar på marknadsföring. I den långsiktiga strategin ingår däremot en börsnotering uppgav bolagets kommunikationschef Kate Wauck i en intervju med Benzinga den här veckan.

DIF anmäls för falsk marknadsföring

Två personer har anmält fotbollsklubben Djurgårdens IF till konsumentverket för vilseledande marknadsföring, rapporterar nyhetsbyrån Siren. Klubben anmäls för att man kallat måndagens match mot Malmö FF för en seriefinal trots att man inför matchen bara låg trea i Allsvenskan.

DIF anmäls för falsk marknadsföring

Två personer har anmält fotbollsklubben Djurgårdens IF till konsumentverket för vilseledande marknadsföring, rapporterar nyhetsbyrån Siren. Klubben anmäls för att man kallat måndagens match mot Malmö FF för en seriefinal trots att man inför matchen bara låg trea i Allsvenskan.

Djurgården anmäls för marknadsföring

Djurgårdens IF missade en straff och lyckades släppa in ett baklängesmål på övertid mot Malmö FF i måndags. Nu anmäls även klubben till Konsumentverket.

Djurgården anmäls för marknadsföring

Djurgårdens IF missade en straff och lyckades släppa in ett baklängesmål på övertid mot Malmö FF i måndags. Nu anmäls även klubben till Konsumentverket.

Jag tänker inte jobba för en hårspray – influencers ska ha betalt!

"Eftersom att vi är ett så pass nystartat bolag har vi ingen budget för marknadsföringen, men hoppas du vill marknadsföra ändå".  Eller, "Eftersom att vi är så nystartade så har vi inte någon budget för marknadsföring, men hoppas att ni vill jobba ut vårt brand gratis ändå mot att era influencers får en hårspray från oss". Come on! Varken vi eller våra influencers jobbar för hårspray. Dags att budgetera om, hörru ni. Med influencer marketing får man alltså i deras fantasi: En modell.En fotograf.En creative director.Ett varumärke.En editor.En copywriter.En förmedlare.En makeup artist.Stylist. För en hårspray. WOW!  Tack kära ni för att ni ändå tycker att min tid och mitt varumärke samt inventarier är värd en hårspray från er. Känner verkligen att ni ser ett värde i oss influencers.  Nej, ni verkar helt enkelt faktiskt inte se vårt värde, så då kan ju jag tacka nej och så kan ni nå er framgång utan oss influencers? Toppen. Tack. Då är vi överens. Intressant hur man startar ett bolag som är beroende av marknadsföring, men som tydligen inte ens budgeterat in marknadsföring som en kostnad, haha. Jävligt intressant. Fortfarande rimligt att ge en hårspray som betalning till någon, som jag själv, som når ut till 67 400+ följare? Kan fortsätta forever. Metro tar alltså 589 552 kronor för sida nummer 3 i tidningen. Då har du nog antagligen även slängt ner en summa på en make-up artist, creative director, fotograf och hela det där mediateamet också.  För 24 timmar of fame i Metro. En tidning på bussen som inte jag läser iallafall. Men det måste kännas så jäkla rimligt ändå, att du där var så gammalmodig att du hellre slängde ner en halv mille på en tryckt tidning istället för att betala cirka 1000 influencers som mig. Istället för att skapa en god relation till, säg 800 stycken som mig, en profil som kommer vara nöjd och stå bakom ditt varumärke helhjärtat, istället för att kissa på oss och ge oss lite stadga i håret.  Nej nej, fortsätt betala för att få upp din hårspray på en stel produktbild i tidningen. Du personligen brukar ju säkert verkligen bli inspirerad av att köpa den där produkten på sida 3 som du ägnade cirka 0 sekunder åt när du sitter och vill läsa om något helt annat, som typ vad det blir för väder och sånt. Rimligt. Kanske känns det bättre att lägga ner hela marknadsföringsbudgeten på något som dessutom inte ens är i närheten av lika spårbart som sociala medier, för då kan man ju faktiskt chansa sig till ett utfall. Så kan man sitta där och skryta till sin affärskompis om att man minsann syntes på sida 3. Metro har dryga 1,2 miljoner läsare, enligt en rapport från 2014 iallafall. Det är alltså en kostnad på cirka 50 öre per läsare som KANSKE ser din annons då. Med den kalkylen bör en tjej som mig alltså skicka en faktura på cirka 34 000 kronor minimum för en bild.  Då har jag ju liksom inte ens räknat med alla fina siffror kring arbete och det där bakom min bild. Då är det en tidning som är så kallad neutral, något jag som influencer inte är. För jag är en person, en person som varje dag står för något du vill marknadsföra dig med. En våg för dig att rida på. En så kallad branding!  De som jobbar på Metro går hem från sina jobb. Jag är mitt jobb hela tiden, jag kan inte göra ett enda snedsteg, en cigg i handen och jag blir dömd. Men du vill fortfarande betala pengar till den där tidningen och belöna mig med hårspray.  Vill poängtera att det inte är så att jag inte tycker att Metro ska ha betalt. Jag anser bara att även influencers bör ha betalt. En form av jämställdhet i branschen typ.Isabella Jedler

Jag tänker inte jobba för en hårspray – influencers ska ha betalt!

"Eftersom att vi är ett så pass nystartat bolag har vi ingen budget för marknadsföringen, men hoppas du vill marknadsföra ändå".  Eller, "Eftersom att vi är så nystartade så har vi inte någon budget för marknadsföring, men hoppas att ni vill jobba ut vårt brand gratis ändå mot att era influencers får en hårspray från oss". Come on! Varken vi eller våra influencers jobbar för hårspray. Dags att budgetera om, hörru ni. Med influencer marketing får man alltså i deras fantasi: En modell.En fotograf.En creative director.Ett varumärke.En editor.En copywriter.En förmedlare.En makeup artist.Stylist. För en hårspray. WOW!  Tack kära ni för att ni ändå tycker att min tid och mitt varumärke samt inventarier är värd en hårspray från er. Känner verkligen att ni ser ett värde i oss influencers.  Nej, ni verkar helt enkelt faktiskt inte se vårt värde, så då kan ju jag tacka nej och så kan ni nå er framgång utan oss influencers? Toppen. Tack. Då är vi överens. Intressant hur man startar ett bolag som är beroende av marknadsföring, men som tydligen inte ens budgeterat in marknadsföring som en kostnad, haha. Jävligt intressant. Fortfarande rimligt att ge en hårspray som betalning till någon, som jag själv, som når ut till 67 400+ följare? Kan fortsätta forever. Metro tar alltså 589 552 kronor för sida nummer 3 i tidningen. Då har du nog antagligen även slängt ner en summa på en make-up artist, creative director, fotograf och hela det där mediateamet också.  För 24 timmar of fame i Metro. En tidning på bussen som inte jag läser iallafall. Men det måste kännas så jäkla rimligt ändå, att du där var så gammalmodig att du hellre slängde ner en halv mille på en tryckt tidning istället för att betala cirka 1000 influencers som mig. Istället för att skapa en god relation till, säg 800 stycken som mig, en profil som kommer vara nöjd och stå bakom ditt varumärke helhjärtat, istället för att kissa på oss och ge oss lite stadga i håret.  Nej nej, fortsätt betala för att få upp din hårspray på en stel produktbild i tidningen. Du personligen brukar ju säkert verkligen bli inspirerad av att köpa den där produkten på sida 3 som du ägnade cirka 0 sekunder åt när du sitter och vill läsa om något helt annat, som typ vad det blir för väder och sånt. Rimligt. Kanske känns det bättre att lägga ner hela marknadsföringsbudgeten på något som dessutom inte ens är i närheten av lika spårbart som sociala medier, för då kan man ju faktiskt chansa sig till ett utfall. Så kan man sitta där och skryta till sin affärskompis om att man minsann syntes på sida 3. Metro har dryga 1,2 miljoner läsare, enligt en rapport från 2014 iallafall. Det är alltså en kostnad på cirka 50 öre per läsare som KANSKE ser din annons då. Med den kalkylen bör en tjej som mig alltså skicka en faktura på cirka 34 000 kronor minimum för en bild.  Då har jag ju liksom inte ens räknat med alla fina siffror kring arbete och det där bakom min bild. Då är det en tidning som är så kallad neutral, något jag som influencer inte är. För jag är en person, en person som varje dag står för något du vill marknadsföra dig med. En våg för dig att rida på. En så kallad branding!  De som jobbar på Metro går hem från sina jobb. Jag är mitt jobb hela tiden, jag kan inte göra ett enda snedsteg, en cigg i handen och jag blir dömd. Men du vill fortfarande betala pengar till den där tidningen och belöna mig med hårspray.  Vill poängtera att det inte är så att jag inte tycker att Metro ska ha betalt. Jag anser bara att även influencers bör ha betalt. En form av jämställdhet i branschen typ.Isabella Jedler

Martin Blomgren: Spelet fortsätter

Kindreds rapport blev ytterligare ett bevis på att ett sportfattigt kvartal inte räcker för att sätta käppar i hjulet för speloperatörernas tillväxt. Höga marknadsföringskostnader betalar sig.  

Martin Blomgren: Spelet fortsätter

Kindreds rapport blev ytterligare ett bevis på att ett sportfattigt kvartal inte räcker för att sätta käppar i hjulet för speloperatörernas tillväxt. Höga marknadsföringskostnader betalar sig.