Marknadsföring

Frankrike stoppar marknadsföring av kryptovalutor på nätet

Frankrike har förbjudit handelsplattformar att lägga upp annonser om kryptovalutor på nätet, rapporterar Financial Times.

Frankrike stoppar marknadsföring av kryptovalutor på nätet

Frankrike har förbjudit handelsplattformar att lägga upp annonser om kryptovalutor på nätet, rapporterar Financial Times.

FrontOffice investerar i ett av Nordens främsta tillväxtbolag inom datadriven marknadsföring

FrontOffice Nordic AB (publ) (FrontOffice) har idag ingått investeringsavtal avseende 25 % av aktierna i Semantiko (MTWABP Sweden AB), ett av Nordens främsta tillväxtbolag inom datadriven marknadsföring.

FrontOffice investerar i ett av Nordens främsta tillväxtbolag inom datadriven marknadsföring

FrontOffice Nordic AB (publ) (FrontOffice) har idag ingått investeringsavtal avseende 25 % av aktierna i Semantiko (MTWABP Sweden AB), ett av Nordens främsta tillväxtbolag inom datadriven marknadsföring.

G5:s vd: ”Vi måste vara aggressiva”

Spelbolaget G5 växer kraftigt men rörelsemarginalen tyngs av höga marknadsföringskostnader. ”Det betyder att vi ser möjligheter för bolaget”, säger spelbolagets vd Vlad Suglobov till Affärsvärlden.

Annonsörer kräver skärpning av sociala medier

Annonsörer som markerar och ställer krav på att sociala medier ska rensa bort hatiskt material kan vara ett sätt att själva bygga sitt varumärke. – Det är ett intressant fenomen i tiden, säger marknadsföringsforskaren Eva Ossiansson.

Annonsörer kräver skärpning av sociala medier

Annonsörer som markerar och ställer krav på att sociala medier ska rensa bort hatiskt material kan vara ett sätt att själva bygga sitt varumärke. – Det är ett intressant fenomen i tiden, säger marknadsföringsforskaren Eva Ossiansson.

Läkemedelsbolag slutar marknadsföra opioider

Det amerikanska läkemedelsbolaget Purdue Pharma som tillverkar läkemedlet Oxycontin har slutat marknadsföra opioiden. Bakgrunden är att marknadsföringen av beroendeframkallande smärtstillande har mötts av utbredd kritik.

Läkemedelsbolag slutar marknadsföra opioider

Det amerikanska läkemedelsbolaget Purdue Pharma som tillverkar läkemedlet Oxycontin har slutat marknadsföra opioiden. Bakgrunden är att marknadsföringen av beroendeframkallande smärtstillande har mötts av utbredd kritik.

Passa på salthaussen

ANALYS Saltx tar sig an världens energilagringsproblem via saltbatterier. Omogna affärsupplägg, tveksam bolagshistorik och hård marknadsföring av aktien tänder varningslampor.

Stark tillväxt i Catena Media

Catena Media, verksamt inom prestationsbaserad marknadsföring av nätkasino, redovisar ett resultat efter skatt på 6,1 miljoner euro för det fjärde kvartalet 2017 (4,1).

Högre vinst för Catena Media

Catena Media, verksamt inom prestationsbaserad marknadsföring av nätkasino, redovisar ett resultat efter skatt på 6 079 miljoner euro för det fjärde kvartalet 2017 (4 062).

Högre vinst för Catena Media

Catena Media, verksamt inom prestationsbaserad marknadsföring av nätkasino, redovisar ett resultat efter skatt på 6 079 miljoner euro för det fjärde kvartalet 2017 (4 062).

Kraftig intäktsökning för Catena Media

Catena Media, verksamt inom prestationsbaserad marknadsföring av nätkasino, redovisar ett resultat efter skatt på 6.079 miljoner euro för det fjärde kvartalet 2017 (4.062). 

Kraftig intäktsökning för Catena Media

Catena Media, verksamt inom prestationsbaserad marknadsföring av nätkasino, redovisar ett resultat efter skatt på 6.079 miljoner euro för det fjärde kvartalet 2017 (4.062). 

Konkurrensen pressar Svenska Spels resultat

Intäkterna ökade för Svenska Spel under fjärde kvartalet 2017, men resultatet backade trots det med 2 procent. Engångskostnader och konkurrenternas aggressiva marknadsföring är två förklaringar, enligt vd Lennart Käll som lämnar bolaget i sommar.

Konkurrensen pressar Svenska Spels resultat

Intäkterna ökade för Svenska Spel under fjärde kvartalet 2017, men resultatet backade trots det med 2 procent. Engångskostnader och konkurrenternas aggressiva marknadsföring är två förklaringar, enligt vd Lennart Käll som lämnar bolaget i sommar.

Konkurrensen pressar Svenska Spels resultat

Intäkterna ökade för Svenska Spel under fjärde kvartalet 2017, men resultatet backade trots det med 2 procent. Engångskostnader och konkurrenternas aggressiva marknadsföring är två förklaringar, enligt vd Lennart Käll som lämnar bolaget i sommar.

Konkurrensen pressar Svenska Spels resultat

Intäkterna ökade för Svenska Spel under fjärde kvartalet 2017, men resultatet backade trots det med 2 procent. Engångskostnader och konkurrenternas aggressiva marknadsföring är två förklaringar, enligt vd Lennart Käll som lämnar bolaget i sommar.

Tradedoubler minskar förlusten

Tradedoubler, som är verksamt inom prestationsbaserad digital marknadsföring, redovisar ett resultat före skatt på -8,1 miljoner kronor i det fjärde kvartalet (-10,9).

Tradedoubler minskar förlusten

Tradedoubler, som är verksamt inom prestationsbaserad digital marknadsföring, redovisar ett resultat före skatt på -8,1 miljoner kronor i det fjärde kvartalet (-10,9).

Försvarar utpekandet  – efter hårda kritiken

Inggard Lereim, vice ordförande i Fis medicinska kommitté, är kritisk mot tajmingen av avslöjandet att upp till 50 längdskidåkare som kvalat in till Pyeongchang har lämnat ifrån sig blodvärden som är onormalt höga.Lereim menar att närheten till OS gör oskyldiga åkare onödigt oroade, men han får mothugg av en granskningens huvudmän, Hajo Seppelt. – Det är en dålig tidspunkt att släppa det, säger Lereim. – Vi är inte en del av sportens marknadsföring, vi är journalister, svarar Seppelt. 

Hälsogurun Sanna Ehdins bolag bryter mot lagen

Dr Sannas AB var inte registrerat och hade olaglig marknadsföring för sina produkter.Nu kan Expressen avslöja att miljöförvaltningen i Stockholms stad kritiserar bolaget. Nu ska verksamheten granskas.– Vi förstod snabbt när vi tittat på deras hemsida att det rörde sig om otillåtna hälsopåståenden. Vi ska granska marknadsföringen och besöka bolaget, säger enhetschefen Emma Nordvik-Premfors.

Hälsogurun Sanna Ehdins bolag bröt mot lagen

Dr Sannas AB var inte registrerat och hade olaglig marknadsföring för sina produkter.Nu kan Expressen avslöja att miljöförvaltningen i Stockholms stad kritiserar bolaget. Nu ska verksamheten granskas.– Vi förstod snabbt när vi tittat på deras hemsida att det rörde sig om otillåtna hälsopåståenden. Vi ska granska marknadsföringen och besöka bolaget, säger enhetschefen Emma Nordvik-Premfors.

Kissie: Aldrig sysslat med smygreklam

Bloggprofilen Alexandra "Kissie" Nilsson hävdar att hon aldrig sysslat med smygreklam. Detta i en kommentar om den unika dom som slår fast att två av hennes inlägg stridit mot marknadsföringslagen.

Kissie: Aldrig sysslat med smygreklam

Bloggprofilen Alexandra "Kissie" Nilsson hävdar att hon aldrig sysslat med smygreklam. Detta i en kommentar om den unika dom som slår fast att två av hennes inlägg stridit mot marknadsföringslagen.

Paxman tecknar licensavtal i Mexiko

Paxman har tecknat exklusivt licensavtal med Teva Pharmaceutical gällande Paxman Scalp Cooler i Mexiko. Teva kommer enligt avtalet att ansvara för försäljning och marknadsföring på denna marknad.  Det framgår av ett pressmeddelande.

Paxman tecknar licensavtal i Mexiko

Paxman har tecknat exklusivt licensavtal med Teva Pharmaceutical gällande Paxman Scalp Cooler i Mexiko. Teva kommer enligt avtalet att ansvara för försäljning och marknadsföring på denna marknad.  Det framgår av ett pressmeddelande.

PAXMAN och Teva Pharmaceutical Industries Ltd. tecknar licensavtal för PAXMAN Scalp Cooler i Mexiko

PAXMAN och Teva Pharmaceutical Industries Ltd. (NYSE: TEVA) meddelar att bolagen har tecknat ett exklusivt licensavtal för behandlingar med PAXMAN Scalp Cooler i Mexiko. Teva kommer enligt avtalet att ansvara för försäljning och marknadsföring på denna marknad. 

PAXMAN och Teva Pharmaceutical Industries Ltd. tecknar licensavtal för PAXMAN Scalp Cooler i Mexiko

PAXMAN och Teva Pharmaceutical Industries Ltd. (NYSE: TEVA) meddelar att bolagen har tecknat ett exklusivt licensavtal för behandlingar med PAXMAN Scalp Cooler i Mexiko. Teva kommer enligt avtalet att ansvara för försäljning och marknadsföring på denna marknad. 

Influencer dömd för omärkt reklaminlägg

En så kallad influencer, eller opinionsbildare, i sociala medier har dömts av Patent- och marknadsdomsdomstolen för att i sin blogg och på sitt Instagramkonto ha publicerat reklaminlägg utan att det har varit tillräckligt tydligt för läsaren att det var marknadsföring.

Influencer dömd för omärkt reklaminlägg

En så kallad influencer, eller opinionsbildare, i sociala medier har dömts av Patent- och marknadsdomsdomstolen för att i sin blogg och på sitt Instagramkonto ha publicerat reklaminlägg utan att det har varit tillräckligt tydligt för läsaren att det var marknadsföring.

Facebook förbjuder annonser för kryptovalutor

Facebook stoppar all marknadsföring av kryptovalutor, inklusive bitcoin, i syfte att stoppa bedragare.

Facebook förbjuder annonser för kryptovalutor

Facebook stoppar all marknadsföring av kryptovalutor, inklusive bitcoin, i syfte att stoppa bedragare.

Eyeonid tecknar finansieringsavtal

Eyeonid har tecknat avtal om en finansiering om upp till 100 miljoner kronor och kapitaltillskottet ska främst användas för att utöka försäljnings- och marknadsföringsaktiviteterna i det pågående arbetet om att nå ut med Eyeonid Groups produkter på en global marknad.  Det framgår av ett pressmeddelande.

Eyeonid tecknar finansieringsavtal

Eyeonid har tecknat avtal om en finansiering om upp till 100 miljoner kronor och kapitaltillskottet ska främst användas för att utöka försäljnings- och marknadsföringsaktiviteterna i det pågående arbetet om att nå ut med Eyeonid Groups produkter på en global marknad.  Det framgår av ett pressmeddelande.

Arrangören om kungliga bandybesöket: ”En fantastisk dag”

Hertigparet pris William och hertiginnan Kate besökte under tisdagen Vasaparken i Stockholm för att lära sig mer om bandy. – För svenskt hänseende är det här en fantastisk dag med all marknadsföring som bandyn får, säger arrangören Anders Gidrup till SVT Nyheter.

Arrangören om kungliga bandybesöket: ”En fantastisk dag”

Hertigparet pris William och hertiginnan Kate besökte under tisdagen Vasaparken i Stockholm för att lära sig mer om bandy. – För svenskt hänseende är det här en fantastisk dag med all marknadsföring som bandyn får, säger arrangören Anders Gidrup till SVT Nyheter.

Nya gymnasieprogrammen: Här kan du bli influencer och youtuber

Det börjar närma sig gymnasieskolval för alla niondeklassare i Sveriges högstadieskolor. Ett av många val som kan locka lite extra inför hösten står Thoren Innovation School för. De ska nämligen börja erbjuda utbildning i hur man blir influencer och youtuber. Och då kanske du kan bli lika framgånsrik som Joakim och Jonna Lundell (här kan du läsa hur mycket pengar de tjänar) eller som Isabella Löwengrip (här kan du läsa hur mycket pengar hon tjänat på sin karriär). Skulle Jocke och Jonna gått den här linjen tror ni? Bild: TT (Observera att bilden är ett montage). Att jobba som influencer är en karriär som fullkomligen exploderat under de senaste året – och de mest kända profilerna syns ofta överallt på sociala medier och delar med sig av sitt liv på sina bloggar. Nu vill alltså även skolan hänga med i tiden. – Vi har valt att titta på vad som kommer hända i framtiden. Många av de yrken som vi erbjuder utbildningar till kommer inte finnas kvar om redan tio till femton år. Vi tror att unga har ett intresse för det här och därför erbjuder vi de här specialinriktningarna, säger Håkan Wallengren, gymnasiechef på Thorengruppen, till Nyheter24. Gymnasiet har bland annat kollat på rapporter från Statens medieråd som påvisar att ungdomar använder sig allt mer av medier som Youtube. Specialiseringsinriktningar som youtuber och influencer erbjuds via Innovationsgymnasiets estetiska program och finns i nuläget i Stockholm, Solna och Malmö.  Enligt gymnasiechefen Wallengren har intresset varit stort när skolorna erbjudit öppet hus för framtida elever.  – Det är omöjligt att säga hur många som kommer söka eller vilka betyg som kommer krävas. Men om intresset är stort finns det en möjlighet att eventuellt ta in fler elever, berättar han. Det finns inte något antagningsprov och skolan tar emot ansökningar från elever över hela Sverige. Skolan skriver själva att utbildningen till att bli youtuber fokuserar på videoredigering och marknadsföring. Som influencer får du bland annat lära dig hur "din blogg står ut från mängden", står det på skolans hemsida. De fyra specialinriktningarna som erbjuds på skolan. Bild: TT/Thorengruppen (Montage) Men vad säger Skolverket om det här? Jo, de är helt okej med att programmen (som kallas fördjupningsinriktningar) får heta så här. Så länge de också består av ett antal kurser som är godkända av staten, skriver Svenska Dagbladet. Om du istället vill fokusera din gymnasietid på att bli ett proffs på e-sport finns de här utbildnangarna att söka runt om i Sverige.

Nya gymnasieprogrammen: Här kan du bli influencer och youtuber

Det börjar närma sig gymnasieskolval för alla niondeklassare i Sveriges högstadieskolor. Ett av många val som kan locka lite extra inför hösten står Thoren Innovation School för. De ska nämligen börja erbjuda utbildning i hur man blir influencer och youtuber. Och då kanske du kan bli lika framgånsrik som Joakim och Jonna Lundell (här kan du läsa hur mycket pengar de tjänar) eller som Isabella Löwengrip (här kan du läsa hur mycket pengar hon tjänat på sin karriär). Skulle Jocke och Jonna gått den här linjen tror ni? Bild: TT (Observera att bilden är ett montage). Att jobba som influencer är en karriär som fullkomligen exploderat under de senaste året – och de mest kända profilerna syns ofta överallt på sociala medier och delar med sig av sitt liv på sina bloggar. Nu vill alltså även skolan hänga med i tiden. – Vi har valt att titta på vad som kommer hända i framtiden. Många av de yrken som vi erbjuder utbildningar till kommer inte finnas kvar om redan tio till femton år. Vi tror att unga har ett intresse för det här och därför erbjuder vi de här specialinriktningarna, säger Håkan Wallengren, gymnasiechef på Thorengruppen, till Nyheter24. Gymnasiet har bland annat kollat på rapporter från Statens medieråd som påvisar att ungdomar använder sig allt mer av medier som Youtube. Specialiseringsinriktningar som youtuber och influencer erbjuds via Innovationsgymnasiets estetiska program och finns i nuläget i Stockholm, Solna och Malmö.  Enligt gymnasiechefen Wallengren har intresset varit stort när skolorna erbjudit öppet hus för framtida elever.  – Det är omöjligt att säga hur många som kommer söka eller vilka betyg som kommer krävas. Men om intresset är stort finns det en möjlighet att eventuellt ta in fler elever, berättar han. Det finns inte något antagningsprov och skolan tar emot ansökningar från elever över hela Sverige. Skolan skriver själva att utbildningen till att bli youtuber fokuserar på videoredigering och marknadsföring. Som influencer får du bland annat lära dig hur "din blogg står ut från mängden", står det på skolans hemsida. De fyra specialinriktningarna som erbjuds på skolan. Bild: TT/Thorengruppen (Montage) Men vad säger Skolverket om det här? Jo, de är helt okej med att programmen (som kallas fördjupningsinriktningar) får heta så här. Så länge de också består av ett antal kurser som är godkända av staten, skriver Svenska Dagbladet. Om du istället vill fokusera din gymnasietid på att bli ett proffs på e-sport finns de här utbildnangarna att söka runt om i Sverige.

Följarna rasar över Amanda Schulmans #metoo-text: "Osmakligt"

Amanda Schulman, 37, och hennes syster Hannah Widell, 42, driver tillsammans det framgångsrika imperiet Daisy Grace som snabbt har blivit kändisarnas favorit.  Bland annat är Kronprinsessan Victoria ett stort fan av Daisy Grace, och på deras modevisningar flockas ofta svenska kändisar som Bianca Ingrosso och många fler.Livsstilsmärket Daisy Grace utgörs av bland annat även skönhetssalonger, beautyprodukter och såklart klädmärket. Totalt omsatte Daisy Grace hela 36 miljoner kronor under år 2016, och succén tycks fortsätta. Hannah Widell och Amanda Schulman. Bildkälla: Janerik Henriksson/TT Bild Men på ett plan går det inte lika bra just nu. Amanda Schulman möts nu nämligen av massiv kritik efter ett Instagraminlägg som hon la upp under torsdagen. I inlägget gör Amanda reklam för Daisy Graces nya klädkollektion New Office – och för att göra det så använder hon sig av #metoo-rörelsen där miljontals kvinnor världen över gått ut och vittnat om våldtäkter, sexuella trakasserier och övergrepp."Efter en fantastisk höst av #metoo så känns det som att vi kan på riktigt göra oss hörda och kräva jämställdhet på jobbet också. Fick nyss höra att 30% av alla företag som startas i Sverige startas av kvinnor. Men MINDRE ÄN EN PROMILLE av alla pengar som investeras i företag går till kvinnliga företagare. Är inte den siffran lite skev? Men jag känner faktiskt hopp konstigt nog. Säkert på grund av att jag känner så många otroligt duktiga kvinnor", skriver Amanda. Så långt verkar det inte vara något problem – men sedan började Amanda i samma inlägg göra reklam för Daisy Graces nya kollektion New Office."Jag känner mig i alla fall superstark i dessa plagg. Redo för att ge allt! Det vet jag att ni också är", skriver Amanda bland annat.Att Amanda har blandat in #metoo i marknadsföringen för klädkollektionen tycker nu många är både "skamlöst", "osmakligt" och "sanslöst". Att Amanda Schulman passade på att göra reklam i samma inlägg retade upp många. Bildkälla: Instagram. Några av kommentarerna lyder:"Jag tycker att ert inflik av #metoo är vidrig. Det är väldigt skamlöst att försöka kapitalisera på en kvinnorörelse som har sin grund i något helt annat än vad ni försöker framstå den som", skriver en person.  Samma person frågar sig om en del av intäkterna från försäljningen kommer att gå till att stötta företag startade av kvinnor eller kvinnojourer. "Lite tråkigt att ni inte inser att konsumenter ser igenom den här fasaden där ni namedroppar ett samhällsskifte bara för att tjäna pengar från era kläder. Se till att engagera ert varumärke med faktiska pengar inom rörelsen innan ni gör något av detta"."Är helt med dig! Osmakligt.""Skamlöst profiterande.""Kan bara hålla med. Tillägg: Hur lågt kan de sjunka?""Som amen i kyrkan på din kommentar! Sanslöst hur smaklösa de är i sitt säljsäljsäljbehov dessa kapitalister." Glöm inte att ladda ner vår app för att få full koll på de senaste nyheterna. Finns på Google Play och App Store.

Följarna rasar över Amanda Schulmans #metoo-text: "Osmakligt"

Amanda Schulman, 37, och hennes syster Hannah Widell, 42, driver tillsammans det framgångsrika imperiet Daisy Grace som snabbt har blivit kändisarnas favorit.  Bland annat är Kronprinsessan Victoria ett stort fan av Daisy Grace, och på deras modevisningar flockas ofta svenska kändisar som Bianca Ingrosso och många fler.Livsstilsmärket Daisy Grace utgörs av bland annat även skönhetssalonger, beautyprodukter och såklart klädmärket. Totalt omsatte Daisy Grace hela 36 miljoner kronor under år 2016, och succén tycks fortsätta. Hannah Widell och Amanda Schulman. Bildkälla: Janerik Henriksson/TT Bild Men på ett plan går det inte lika bra just nu. Amanda Schulman möts nu nämligen av massiv kritik efter ett Instagraminlägg som hon la upp under torsdagen. I inlägget gör Amanda reklam för Daisy Graces nya klädkollektion New Office – och för att göra det så använder hon sig av #metoo-rörelsen där miljontals kvinnor världen över gått ut och vittnat om våldtäkter, sexuella trakasserier och övergrepp."Efter en fantastisk höst av #metoo så känns det som att vi kan på riktigt göra oss hörda och kräva jämställdhet på jobbet också. Fick nyss höra att 30% av alla företag som startas i Sverige startas av kvinnor. Men MINDRE ÄN EN PROMILLE av alla pengar som investeras i företag går till kvinnliga företagare. Är inte den siffran lite skev? Men jag känner faktiskt hopp konstigt nog. Säkert på grund av att jag känner så många otroligt duktiga kvinnor", skriver Amanda. Så långt verkar det inte vara något problem – men sedan började Amanda i samma inlägg göra reklam för Daisy Graces nya kollektion New Office."Jag känner mig i alla fall superstark i dessa plagg. Redo för att ge allt! Det vet jag att ni också är", skriver Amanda bland annat.Att Amanda har blandat in #metoo i marknadsföringen för klädkollektionen tycker nu många är både "skamlöst", "osmakligt" och "sanslöst". Att Amanda Schulman passade på att göra reklam i samma inlägg retade upp många. Bildkälla: Instagram. Några av kommentarerna lyder:"Jag tycker att ert inflik av #metoo är vidrig. Det är väldigt skamlöst att försöka kapitalisera på en kvinnorörelse som har sin grund i något helt annat än vad ni försöker framstå den som", skriver en person.  Samma person frågar sig om en del av intäkterna från försäljningen kommer att gå till att stötta företag startade av kvinnor eller kvinnojourer. "Lite tråkigt att ni inte inser att konsumenter ser igenom den här fasaden där ni namedroppar ett samhällsskifte bara för att tjäna pengar från era kläder. Se till att engagera ert varumärke med faktiska pengar inom rörelsen innan ni gör något av detta"."Är helt med dig! Osmakligt.""Skamlöst profiterande.""Kan bara hålla med. Tillägg: Hur lågt kan de sjunka?""Som amen i kyrkan på din kommentar! Sanslöst hur smaklösa de är i sitt säljsäljsäljbehov dessa kapitalister." Glöm inte att ladda ner vår app för att få full koll på de senaste nyheterna. Finns på Google Play och App Store.

Spelbolagens investeringar rusar

Marknadsföringen av spel och lotterier i Sverige når nya rekordnivåer. Det visar siffror av Sifo som Di har tagit del av. ”Det är vilda västern just nu”, säger Lennart Käll, vd på Svenska Spel.

Spelbolagens investeringar rusar

Marknadsföringen av spel och lotterier i Sverige når nya rekordnivåer. Det visar siffror av Sifo som Di har tagit del av. ”Det är vilda västern just nu”, säger Lennart Käll, vd på Svenska Spel.

Jägares vapenregister lämnas ut till säljare

”Det är ett indirekt vapenregister som lämnas ut.” Så säger en jägare om att Svenska Jägareförbundet i marknadsföringssyfte har lämnat ut sitt medlemsregister till flera utomstående aktörer. – Det är olyckligt, säger Joakim Norenhag, juridiskt verksamhetsansvarig för vapen hos polisen.

Jägares vapenregister lämnas ut till säljare

”Det är ett indirekt vapenregister som lämnas ut.” Så säger en jägare om att Svenska Jägareförbundet i marknadsföringssyfte har lämnat ut sitt medlemsregister till flera utomstående aktörer. – Det är olyckligt, säger Joakim Norenhag, juridiskt verksamhetsansvarig för vapen hos polisen.

Tesla stäms för falsk marknadsföring

I september 2016 stämde 126 missnöjda kunder i Norge Tesla. Nu är det dags igen. Ytterligare 79 ägare av Model S P85D har stämt elbilstillverkaren för falsk marknadsföring, rapporterar Dagens Naerlingsliv.

Snart kan du få reklam  på skärmarna i bilen

Företagen letar ständigt efter nya sätt att nå oss med sin marknadsföring. Nu arbetar det amerikanska bolaget Telenav på en lösning för att införa reklam i de bildskärmar som finns i våra bilar, rapporterar teknikbloggen SiliconBeat. 

Vässade vapen mot smygreklam

Mer undervisning i konsumentkunskap och större möjligheter och mer resurser till Konsumentverket för att utreda och lagföra brott mot marknadsföringslagen. Det är några av förslagen i utredningen om den nya tidens reklam och marknadsföring som i dag lämnas över till finans- och konsumentminister Per Bolund (MP).

Vässade vapen mot smygreklam

Mer undervisning i konsumentkunskap och större möjligheter och mer resurser till Konsumentverket för att utreda och lagföra brott mot marknadsföringslagen. Det är några av förslagen i utredningen om den nya tidens reklam och marknadsföring som i dag lämnas över till finans- och konsumentminister Per Bolund (MP).

Örebro Innebandy kritiska till fördelningen av kommunens miljonbidrag

Örebro kommuns bidrag till marknadsföring av elitserielag har länge diskuterats. Nu blandar sig Örebro Innebandy in i leken.

Örebro Innebandy kritiska till fördelningen av kommunens miljonbidrag

Örebro kommuns bidrag till marknadsföring av elitserielag har länge diskuterats. Nu blandar sig Örebro Innebandy in i leken.

Utredaren: Skydda barn  från reklam på Internet

Konsumentskyddet bör stärkas när det gäller marknadsföring på nätet, det föreslår regeringens utredare Gunnar Larsson. Enligt honom har den snabba utvecklingen skapat en obalans mellan den växande marknadsföringen på nätet och konsumenters medvetande.

”Stoppa aggressiv och oseriös reklam på nät och i mobiler”

Den snabba utvecklingen har skapat en obalans mellan den växande marknadsföringen på nätet och konsumenters medvetenhet. Det ställer helt nya krav på konsumenterna. Det kan också skapa en osund konkurrens från oseriösa företag. Därför föreslår vi ett stärkt konsumentskydd, skriver regeringens utredare Gunnar Larsson.

Så mycket pengar drar Camilla Läckbergs företag in

Deckarförfattaren Camilla Läckberg, 43, har haft stora framgångar. Hennes böcker har sålts i över 20 miljoner exemplar över hela världen. Och med framgångarna kommer även – som så många gånger förr – pengarna. Hennes bolag Camlac AB har genom åren omsatt miljoner. 2012 var hennes företags nettoomsättning, alltså summan av all försäljning minus skatt, nästan 39 miljoner kronor. Nettoomsättningen för företaget 2016, alltså summan av all försäljning minus skatt, var 7 113 470 kronor. Det kan jämföras med året innan då den låg på 4 308 350 kronor. – Jag skäms inte för att jag tjänar pengar. Jag kan tycka att det är ganska coolt att jag har byggt upp detta, har bestsellerförfattaren tidigare sagt i podden i Värvet. Camilla Läckberg 2013. Bildkälla: TT Nyhetsbyrån Men även om miljonerna har fortsatt rulla i Camilla Läckbergs företag har omsättningen minskat på senare år. Under 2013 var nettoomsättningen 28,7 miljoner kronor – och under 2014 hade den minskat till 24,2 miljoner kronor. Enligt företagets årsredovisning för 2016 minskade dessutom nettoomsättningen med sju miljoner kronor jämför med året innan. Orsaken till detta kan vara att Läckberg inte ger ut böcker i samma takt som tidigare. Dessutom har deckardrottningen cashat ut. 24 000 000 miljoner kronor tog hon ut i utdelning 2016. En del av pengarna har hon investerat i fastigheter, enligt Expressen. I Cafés "Fördomspodden" har hon tidigare berättat att hon lägger en hel del pengar i sin egen verksamhet och bland annat bekostar mycket av sin egen marknadsföring. – Det står i tidningarna att jag dragit in 200 miljoner på mina böcker, då tror de att det står 100 eller 200 miljoner på ett konto. Men så är det inte riktigt. Dels så tillkommer skatt och sedan tillkommer provisioner till agenter och så vidare och så har jag ju investerat i landställe och hus, sa Camilla Läckberg i podden. Camilla Läckberg 2017. Bildkälla: TT Nyhetsbyrån Resultatet efter skatt för 2016 för Camilla Läckbergs företag var 3 781 512 kronor. Det kan jämföras med året innan då det låg på 15 957 888 kronor. I början av 2017 startade även Läckberg ett nytt företag tillsammans med pr-kvinnan Christina Saliba som heter "Invest in Her AB". Det är ett investmentbolag som har som syfte att göra näringslivet mer jämställt. – Ytterst handlar det om att vi vill att våra döttrar och våra söner ska ha samma förutsättningar och möjligheter, oavsett kön, sa Camilla Läckberg då. I spelaren nedan kan du se fem saker om Camilla Läckberg du kanske inte kände till: Glöm inte att ladda ner vår app för att få full koll på de senaste nyheterna. Finns på Google Play och App Store.

Så mycket pengar drar Camilla Läckbergs företag in

Deckarförfattaren Camilla Läckberg, 43, har haft stora framgångar. Hennes böcker har sålts i över 20 miljoner exemplar över hela världen. Och med framgångarna kommer även – som så många gånger förr – pengarna. Hennes bolag Camlac AB har genom åren omsatt miljoner. 2012 var hennes företags nettoomsättning, alltså summan av all försäljning minus skatt, nästan 39 miljoner kronor. Nettoomsättningen för företaget 2016, alltså summan av all försäljning minus skatt, var 7 113 470 kronor. Det kan jämföras med året innan då den låg på 4 308 350 kronor. – Jag skäms inte för att jag tjänar pengar. Jag kan tycka att det är ganska coolt att jag har byggt upp detta, har bestsellerförfattaren tidigare sagt i podden i Värvet. Camilla Läckberg 2013. Bildkälla: TT Nyhetsbyrån Men även om miljonerna har fortsatt rulla i Camilla Läckbergs företag har omsättningen minskat på senare år. Under 2013 var nettoomsättningen 28,7 miljoner kronor – och under 2014 hade den minskat till 24,2 miljoner kronor. Enligt företagets årsredovisning för 2016 minskade dessutom nettoomsättningen med sju miljoner kronor jämför med året innan. Orsaken till detta kan vara att Läckberg inte ger ut böcker i samma takt som tidigare. Dessutom har deckardrottningen cashat ut. 24 000 000 miljoner kronor tog hon ut i utdelning 2016. En del av pengarna har hon investerat i fastigheter, enligt Expressen. I Cafés "Fördomspodden" har hon tidigare berättat att hon lägger en hel del pengar i sin egen verksamhet och bland annat bekostar mycket av sin egen marknadsföring. – Det står i tidningarna att jag dragit in 200 miljoner på mina böcker, då tror de att det står 100 eller 200 miljoner på ett konto. Men så är det inte riktigt. Dels så tillkommer skatt och sedan tillkommer provisioner till agenter och så vidare och så har jag ju investerat i landställe och hus, sa Camilla Läckberg i podden. Camilla Läckberg 2017. Bildkälla: TT Nyhetsbyrån Resultatet efter skatt för 2016 för Camilla Läckbergs företag var 3 781 512 kronor. Det kan jämföras med året innan då det låg på 15 957 888 kronor. I början av 2017 startade även Läckberg ett nytt företag tillsammans med pr-kvinnan Christina Saliba som heter "Invest in Her AB". Det är ett investmentbolag som har som syfte att göra näringslivet mer jämställt. – Ytterst handlar det om att vi vill att våra döttrar och våra söner ska ha samma förutsättningar och möjligheter, oavsett kön, sa Camilla Läckberg då. I spelaren nedan kan du se fem saker om Camilla Läckberg du kanske inte kände till: Glöm inte att ladda ner vår app för att få full koll på de senaste nyheterna. Finns på Google Play och App Store.

Resenärernas raseri mot bokningssajterna

Felaktiga avgifter för frukost, bagage och avbokade hotellrum.Det är några av klagomålen mot bokningssajterna.– På två tredjedelar av sidorna ansåg man att det fanns brister i marknadsföringen, säger Angelica Lillback, jurist vid Konsumentverket.

Fortsatt brist på deltidsbrandmän

Trots marknadsföringsförsök har räddningstjänsten på Höglandet fortfarande problem att rekrytera deltidsbrandmän. I Mariannelund saknas det just nu tre till fyra tjänster.

Fortsatt brist på deltidsbrandmän

Trots marknadsföringsförsök har räddningstjänsten på Höglandet fortfarande problem att rekrytera deltidsbrandmän. I Mariannelund saknas det just nu tre till fyra tjänster.

Annons för välgörenhet stoppas för

Marknadsföringen för en insamling till Barncancerfonden stoppades av Facebook.Anledningen?Budskapet anses innehålla ett för "grovt språk".– Jag kan inte begripa det, Christian Axén, grundare och ordförande i Kristianstad Rockfest som arrangerar insamlingen.