Ytterligare sju anlagda bränder i Arboga under natten

Vid fyratiden på lördagsmorgonen fick räddningstjänsten åter igen rycka ut till bränder i centrala Arboga. Då brann det på sju olika ställen intill Krakaborgsvägen.

Åska att vänta i Stockholm

Efter det varma och torra vädret har det efterlängtade regnet fallit över Stockholm. Men samtidigt varnar SMHI för åska under eftermiddagen.

Lungt natt för brandbekämparna i Trängslet

Räddningstjänsten vittnar om en lugn natt vid skogsbranden i Älvdalen. Ingen nytt har hänt och de kan jobba på enligt plan.

Sex andra hemvändare – så gick det

På söndagen kan Sebastian Larsson debutera för AIK. TT listar sex andra profiler som vänt hem till allsvenskan efter framgångsrika proffskarriärer – och hur det har gått.

Person påkörd i Lanna

En person blev påkörd i Lanna, Bredaryd strax före klockan 8 på lördagsmorgonen och bilen ska enligt uppgift ha rullat över personen som fick föras till sjukhus. Det är oklart hur allvarligt den påkörda är skadad.

Man om händertogs för fylleri på krog – bar kniv

En man är misstänkt för brott mot knivlagen efter att ha blivit visiterad av polis.

Ny brand upptäckt norr om Enskogen

Det har börjat brinna på en ny plats norr om den stora skogsbranden i Enskogen i Ljusdals kommun.

Ny brand upptäckt norr om Enskogen i Hälsingland

Det har börjat brinna på en ny plats norr om den stora skogsbranden i Enskogen i Ljusdals kommun.

Medveten andning – snabbvägen till minskad stress

Ta ett djupt andetag. Fyll lungorna med luft. Blås ut långsamt mellan läpparna. Grattis! Du har just lugnat ditt nervsystem och motverkat stressrelaterade besvär. ”Andningen är det enklaste och bästa redskapet vi har för att motverka stress”, säger Britt Bragée, disputerad fysioterapeut.

Fiaskoprojektet tillbaka i Dubai: ”Ska snöa året runt”

Världens mest spektakulära fastighetsprojekt är tillbaka efter att ha kraschat under finanskrisen. I Dubais låtsasskärgård finns en värld i miniatyr med 300 konstgjorda ”länder”, undervattenssovrum och svenska hustak som ritats efter det upp-och-nedvända skrovet på ett vikingaskepp. Välkommen till det osannolika ”The World.”

Ytan är guld värd – om man slipper notan

Dubais dyrköpta läxa från senaste finanskrisen borde avskräcka både den lilla ökenstaten och överoptimistiska investerare och entreprenörer på andra platser, bland annat i Sverige. Men minnet är uppenbarligen kort på sina håll, skriver SvD:s Torbjörn Isacson.

Fysioterapeutens råd: Daglig magandning efter tandborstningen

Trött, deppig och stressad? Med hjälp av andningen kan du må bättre. Här är fysioterapeuten Britt Bragées två viktigaste andningsråd.

Parkeringshuset Däcket invigs i Västerås – första kommunala på 30 år

Under lördagen invigs parkeringshuset Däcket i Västerås. Det är det första kommunala parkeringshuset som byggts på 30 år.

Lugn första natt under Härnösands stadsfest

Under natten mot lördag pågick Härnösand stadsfest. Polisen rapporterar att det blev en lugn tillställning.

Rötmånaden närmar sig – det ska du tänka på 

I slutet av juli drar den så kallade rötmånaden igång och nu går Västerbottens läns landsting ut med tips på saker som kan vara bra att tänka på. 

Vittne stoppade brutalt rån

En man i 30-årsåldern blev under natten till lördag rånad av flera för honom okända personer. Det var först när ett vittne skrek åt gärningsmännen att sluta som händelsen avbröts.

Trafikolycka på E4 med skåpbil

En singelolycka inträffade vid sjutiden på lördagsmorgonen på E4:an vid Ljungarum i Jönköping. En skåpbil hade kört av vägen och in i en stolpe. De två personer som fanns i bilen fick föras till sjukhus med ambulans. Skadeläget är oklart.

Eld spreds över trädtopparna i Hälsingland

Stora bränder härjar fortfarande i skogarna i en rad län, och i Ljusdal har en ny brand uppstått. Enstaka regnskurar väntas, men kommer troligen inte att påverka bränderna i högre grad.

Antalet skogsbränder i landet minskar

Stora och svårsläckta bränder härjar fortfarande i skogarna i en rad län, men det totala antalet bränder har minskat. Enstaka regnskurar väntas i områdena under dagen.

Just nu: Antalet bränder har nästan halverats

Det fortsätter att brinna i de svenska skogarna. Det torra och varma vädret försvårar släckningsarbetet och flera av bränderna är så stora att de inte går att släcka. Följ vår direktrapportering.

7 tips på hur du botar sociala medier-beroende

I takt med att vi blir alltmer uppkopplade och får tillgång till ett hav av information är det fler och fler som får svårare att slita sig från mobilen.  Enligt en del kan det överdrivna användandet av sociala medier jämföras med ett medicinskt beroende. Appar och sociala medier är utformade på ett sätt att det för triggar igång vårt belöningssystem - all bekräftelse på nätet ger oss snabba lyckokickar. Medan dopaminet stimulerar oss, är det ett tvångsmässigt beteende som gör att vi ständigt måste kolla till sociala medier om och om igen, säger Patrik Wincent, auktoriserad terapeut och författare inom digitala beroenden till Sveriges Radio. Känner du dig träffad? Som respons på det utbredda samhällsproblemet har vi på Nyheter24 gjort en guide som hjälper dig att bli fri från ditt beroende! Rannsaka dig själv Dan Hasson, stressforskare på Karolinska Institutet, säger att faran kommer in när att kolla sociala medier blir ett sätt att dämpa stress och ångest – likt ett självskadebeteende. – Ett enkelt sätt att rannsaka sig själv är att reflektera över vad som driver dig. Är drivkraften att använda sociala medier negativ, till den grad att du får ångest när du avstår från sociala medier, har du ett problem. Om det å andra sidan berikar ditt liv och du upplever att du har distans befinner du dig inte i riskzonen, säger Hasson till Nyheter24. Första steget i läkningsprocessen är att medge att du har ett beroende. Detta ska inte underskattas och bör ske i din egen takt. Vi råder dig att inta ett icke-dömande förhållningssätt i din väg mot acceptans. Och du, kom ihåg – du är långtifrån ensam! En undersökning från Go-Globe uppskattar att 18 procent av användare upplever att de inte kan hålla sig undan Facebook mer än ett par timmar. Prata om det Ta hjälp av någon du litar på och berätta vad du går igenom. När omvärlden känner till ditt beroende ger du dem en rättvis chans att hjälpa efter bästa förmåga. Med stöd från nära och kära kommer du dessutom kunna få hjälp i svaga stunder då dina mobil-cravings når nya nivåer.  – Tar beroendet sig svårare uttryck i form av sömnsvårigheter eller försummade relationer är det bäst att söka professionell hjälp. Med en samtalskontakt kan du få hjälp att reda ut vad sociala medier fyller för funktion i ditt liv, råder Dan Hasson. Avgiftning Den viktigaste och kanske svåraste delen i processen. För att du ska bli fri från ditt beroende krävs det att du börjar ta avstånd från din mobil. Beroende på hur långt ditt beroende har gått kan det funka bäst att lämna mobilen helt och hållet ett tag. I dessa fall rekommenderas en "clear-cut" där du kopplar bort helt från alla beroendeframkallande appar och sociala medier på obestämd tid. Medveten närvaro Observera hur och varför du använder sociala medier. När uppkom ditt beteende? Ibland finns det en tydlig händelse som följts av ökad användning av sociala medier. I andra fall kan det vara en stadig ökning som pågått under flera års tid. Oavsett vilken kategori du tillhör kan det vara en god idé att tänka över när, hur och varför du använder sociala medier? Vad fyller det för behov hos dig?  – Sociala medier är för många ett sätt att skapa mening och glädje i livet. Viktigt att komma ihåg är att sociala medier är oberäkneliga och ligger utanför vår kontroll. En fråga att ställa sig själv är därför vem som har makt över din lycka och mening. Är det du eller sociala medier som kontrollerar den?  Tänk om, gör om När du väl nått självinsikt kring ditt beroende och vad det fyller för funktion hos dig gäller det att få stopp på destruktiva vanor och skapa nya.  Dan Hasson beskriver beroende till sociala medier som ett vaneproblem:  – Fallgropen med sociala medier är att de kan vara vanebildande. Vanor skapar en trygghet för kroppen och en slags förutsägbarhet som för vissa är svårare att ta sig ur. När du bryter sämre vanor är det dags att hitta stärkande och meningsfulla vanor. Ta chansen att utvecklas - tänk på allt roligt du kan hitta på nu när du inte lägger all vaken tid på mobilen. Har du alltid drömt om att resa? Ta en målarkurs? Här är din chans.  Sätt upp trösklar Om du bestämt dig för att helt bryta med sociala medier en period kan vägen tillbaka vara tuff. Här gäller det att sätta upp både långsiktiga och kortsiktiga mål. Ett tips är att sätta upp trösklar som försvårar tillgång till apparna. Du kan även minimera tiden på sociala medier genom ett tidsanpassat schema.  Hjälp andra Att hjälpa andra kan även hjälpa dig. Dela med dig av din kunskap och inspirera andra att göra detsamma. Ensam är inte stark - tillsammans med andra kan du göra skillnad samtidigt som du skapar ett lyckligare och rikare liv. I och med att du läser detta är du redan på god väg. Nu återstår att sprida kunskap om riskerna med sociala medier!